Yksityinen pysäköinninvalvonta
Lähetetty: 06 Maalis 2011, 09:41
Viime aikoina on jonkin verran uutisoitu aiheesta. Sanovat, että pysäköinninvalvonta sisältää sellaista julkisen vallan käyttöä, että se kuuluisi viranomaisille. Asiastahan yritettiin säätää laki, mutta se ilmeisesti kaatui eduskunnassa. Tämän hetkinen oikeustila on se, että yksityiset harjoittavat pysäköinnin valvontaa jonkin aikaa sitten annetun Korkeimman oikeuden suotuisan päätöksen nojalla.
Eli siis: Onko yksityisten harjoittama pysäköinnin valvonta perustuslain vastaista?
Mielestäni ei, koska näen asian lähtökohtaisesti niin, että kiinteistön omistajalla tulee olla oikeus saada korvaus alueensa käyttämisestä tavalla, joka ei ole jokamiehenoikeutta.
Niin sanotusta jokamiehenoikeudestahan ei ole säädetty mitään lakia, mutta sen on katsottu pitävän sisällään toisen omistaman alueen sellaisen käytön, jota ei ole säädetty rangaistavaksi, kielletyksi tai luvanvaraiseksi. Esimerkiksi yksityisen kiinteistön, joka ei ole erityisessä käytössä, kautta saa kulkea kuka tahansa ilman, että omistaja voisi sitä kieltää. Itse asiassahan esimerkiksi jokamiehen käytön kieltävät kyltit, joilla ei ole oikeusperustetta, ovat luonnonsuojelulain vastaisia. Sama koskee lyhyehköä telttamajoitusta ja marjanpoimintaa sekä myös malmin etsintää (vai onkohan uusi kaivoslaki jo tullut voimaan?) Varsinaisen jokamiehenoikeuden ulkopuolinen tilanne on toisen pihapiirin läpi kulkeminen, mutta siitäkin on vaikea saada rangaistusta, jos toiminta ei aiheuta haittaa tai ole toistuvaa.
Tästä pääsemmekin pysäköinninvalvontaan, sillä väitän, että oikeudeton pysäköinti aiheuttaa haittaa kiinteistön omistajalle ja niille, jotka olisivat oikeutettuja käyttämään aluetta ajoneuvon pysäköintiin viedesään arvokasta pysäköintitilaa. Jokamiehenoikeus ei sisällä oikeutta aiheuttaa maanomistajalle haittaa. Näin ollen, edellyttäen, että "pysäköintimaksun" vaarasta on tiedotettu asianosaisille vaikka kyltein, näkisin tällaisen oikeudettomasta pysäköinnistä aiheutuvan maksun yksityisoikeudelliseksi sopimussakkoon rinnastuvaksi maksuvelvoitteeksi (toisaalta sen voisi käsittää myös vahingonkorvaukseksi). Edelleen, koska pysäköinninvalvonta kuuluu maanomistajan tavanomaisiin luonnollisiin oikeuksiin, ei asiasta tarvitse säätää erillistä lakia.
Väite pysäköinninvalvonnasta julkisen vallan käyttönä on mielestäni naurettava. Yksityiset voivat lukea ("sopimus"perusteisesti) vaikka toistensa sähköposteja, johon edes poliisilla ei ole oikeutta ilman konkreettista rikosepäilyä. Lisäksi on muistettava esimerkiksi eräät vesi- ja metsästsysoikeudelliset yhteisöt, joille on säädetty viranomaisluontoisia tehtäviä ja jotka ovat velvollisia noudattamaan hallintolakia, mutta jotka eivät tästä huolimatta ole viranomaisia vaan erikoisia yhteisöjä. Ja miten on lukuisien yksityistettyjen palveluiden laita? Entäpä vakuutusyhtiöt, joilla on lakisääteisiä tehtäviä. Lista on pitkä.
Päin vastoin, yksityisen pysäköinninvalvonnan kieltäminen olisi perustuslain (15§:ssä turvatun omaisuudensuojan) vastaista ja samanlaista stalinismia kuin kauppojen aukioloaikojen rajoittaminen.
Eli siis: Onko yksityisten harjoittama pysäköinnin valvonta perustuslain vastaista?
Mielestäni ei, koska näen asian lähtökohtaisesti niin, että kiinteistön omistajalla tulee olla oikeus saada korvaus alueensa käyttämisestä tavalla, joka ei ole jokamiehenoikeutta.
Niin sanotusta jokamiehenoikeudestahan ei ole säädetty mitään lakia, mutta sen on katsottu pitävän sisällään toisen omistaman alueen sellaisen käytön, jota ei ole säädetty rangaistavaksi, kielletyksi tai luvanvaraiseksi. Esimerkiksi yksityisen kiinteistön, joka ei ole erityisessä käytössä, kautta saa kulkea kuka tahansa ilman, että omistaja voisi sitä kieltää. Itse asiassahan esimerkiksi jokamiehen käytön kieltävät kyltit, joilla ei ole oikeusperustetta, ovat luonnonsuojelulain vastaisia. Sama koskee lyhyehköä telttamajoitusta ja marjanpoimintaa sekä myös malmin etsintää (vai onkohan uusi kaivoslaki jo tullut voimaan?) Varsinaisen jokamiehenoikeuden ulkopuolinen tilanne on toisen pihapiirin läpi kulkeminen, mutta siitäkin on vaikea saada rangaistusta, jos toiminta ei aiheuta haittaa tai ole toistuvaa.
Tästä pääsemmekin pysäköinninvalvontaan, sillä väitän, että oikeudeton pysäköinti aiheuttaa haittaa kiinteistön omistajalle ja niille, jotka olisivat oikeutettuja käyttämään aluetta ajoneuvon pysäköintiin viedesään arvokasta pysäköintitilaa. Jokamiehenoikeus ei sisällä oikeutta aiheuttaa maanomistajalle haittaa. Näin ollen, edellyttäen, että "pysäköintimaksun" vaarasta on tiedotettu asianosaisille vaikka kyltein, näkisin tällaisen oikeudettomasta pysäköinnistä aiheutuvan maksun yksityisoikeudelliseksi sopimussakkoon rinnastuvaksi maksuvelvoitteeksi (toisaalta sen voisi käsittää myös vahingonkorvaukseksi). Edelleen, koska pysäköinninvalvonta kuuluu maanomistajan tavanomaisiin luonnollisiin oikeuksiin, ei asiasta tarvitse säätää erillistä lakia.
Väite pysäköinninvalvonnasta julkisen vallan käyttönä on mielestäni naurettava. Yksityiset voivat lukea ("sopimus"perusteisesti) vaikka toistensa sähköposteja, johon edes poliisilla ei ole oikeutta ilman konkreettista rikosepäilyä. Lisäksi on muistettava esimerkiksi eräät vesi- ja metsästsysoikeudelliset yhteisöt, joille on säädetty viranomaisluontoisia tehtäviä ja jotka ovat velvollisia noudattamaan hallintolakia, mutta jotka eivät tästä huolimatta ole viranomaisia vaan erikoisia yhteisöjä. Ja miten on lukuisien yksityistettyjen palveluiden laita? Entäpä vakuutusyhtiöt, joilla on lakisääteisiä tehtäviä. Lista on pitkä.
Päin vastoin, yksityisen pysäköinninvalvonnan kieltäminen olisi perustuslain (15§:ssä turvatun omaisuudensuojan) vastaista ja samanlaista stalinismia kuin kauppojen aukioloaikojen rajoittaminen.
